تاریخ : دوشنبه 14 مهر 1399     |     کد : 537

دانشنامه حمل و نقل بار درونشهری

۵ نشانه برای بازدید از سیستم ترمز خودرو

فرض کنید در اتوبان مشغول رانندگی با سرعت نزدیک به ۹۰ کیلومتر بر ساعت هستید. اگر با این سرعت، به‌طور ناگهانی نیاز به توقف داشته باشید، خودروی شما باید مسافتی نزدیک به ۹۰ متر را طی کند، تا کامل متوقف شود. برخورداری از یک ترمز مطمئن، اهمیت خود را در شرایط بحرانی نشان می‌دهد. جایی که فاصله بین مرگ و زندگی، تنها چند متر است. بنابراین نگهداری و تعمیر به موقع سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین مسائلی است، که هر کاربر راننده باید به آن توجه کند.

۱. ضخامت لنت‌ها























 

با گذشت زمان، لنت‌های ترمز خورده می‌شوند و کارایی صحیح خود در کم کردن سرعت خودرو و متوقف کردن به موقع آن را از دست می‌دهند. به همین منظور با بررسی ضخامت لنت‌ها، می‌توان اطمینان لازم را از عملکرد صحیح آن‌ها کسب کرد.

اگر خودروی شما، دارای رینگ اسپورت است، کافی است، از میان رینگ به داخل نگاه کنید. با کمی دقت متوجه دیسک فلزی براقی می‌شوید. با نگاه به لبه‌های دیسک کالیپر را می‌بینید. لنت‌های ترمز دقیقا میان کالیپر و دیسک قرار دارند!
 

 

با کمی تجربه می‌توانید ضخامت لنت را تخمین بزنید، به‌طور کلی حداقل ضخامت لنت‌ها باید حدود ۰.۵ سانتیمتر باشد و اگر کمتر از این مقدار است، موعد تعویض لنت‌ها رسیده است.

اگر خودروی شما دارای چرخ‌های معمولی است و امکان دیدن سیستم ترمز از بیرون وجود ندارد، باید چرخ‌ها را خارج کرده و ضخامت لنت‌ها را بررسی کنید. حین انجام این کار، نگاهی به دیسک‌های خودرو بیندازید. دیسک باید به‌طور نسبی صاف و هموار باشد و اگر متوجه ناهمواری شدیدی در آن شدید، بهتر است که نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

۲. صداهای غیرعادی

احتمالا شما نیز تجربه شنیدن صدای جیغ مانند از خودرو دارید. این صدای جیغ یکی از نشانه‌های رسیدن زمان تعویض لنت است. لنت‌های ترمز از قطعه‌ای به نام نشانگر سایش برخوردارند، که با پایان عمر لنت، صدایی جیغ‌مانند با فرکانس زیاد، هنگام ترمزگیری ایجاد می‌کند.


 

در بعضی موارد ممکن است، علاوه‌بر صدای جیغ، صدای گوش خراش‌تری نیز بشنوید. این اتفاق بدین معناست که شما لنت ترمز را به‌طور کامل مصرف کرده‌اید و هنگامی که ترمز می‌گیرید، قسمت فلزی کالیپر بر روی دیسک ساییده می‌شود. در این حالت نه‌تنها سیستم ترمز از عملکرد قابل قبولی برخوردار نیست، بلکه امکان آسیب رسیدن به دیسک نیز وجود دارد.

پس بهتر است هرچه سریع‌تر با یک تعویض لنت ساده، از انجام تعمیرات پر هزینه‌ای مانند تراشکاری دیسک و یا حتی تعویض آن دوری کنید!
۳. انحراف از مسیر

اگر هنگام ترمزگیری، خودرو به طرفین منحرف می‌شود و به درستی از دستورات شما پیروی نمی‌کند، احتمالا سیستم ترمز دچار مشکل شده است.

به‌طور کلی انحراف خودرو همیشه نشانگر مشکلی مرتبط با سیستم ترمز نیست. دلیل این اتفاق می‌تواند فشار باد نامناسب لاستیک‌ها، ساییدگی آن‌ها، عدم تنظیم صحیح یا وجود مشکل در تعلیق و جلوبندی خودرو باشد. به همین دلیل اگر خودرو شما منحرف می‌شود باید زیر نظر یک متخصص تمام این موارد مورد بررسی قرار گیرند.
۴. لرزش

اگر تاکنون توقف اضطراری با خودروی مجهز به سیستم ترمز ABS را تجربه کرده باشید، احتمالا با لرزش‌های سریع پدال ترمز آشنا هستید. این لرزش‌ها به دلیل فشارهای ناگهانی روی دیسک ترمز است. اما اگر در شرایط عادی، پدال ترمز شما لرزش دارد، این اتفاق نشانه‌ی وجود مشکل در سیستم ترمز است.

به‌طور کلی لرزیدن پدال به علت تاب برداشتن دیسک است. تاب برداشتن دیسک‌ها زمانی رخ می‌دهد، که دیسک‌ها به‌مدت طولانی تحت فشار باشند. همچنین گرمای حاصل از اصطکاک ترمزگیری‌های پی‌درپی، می‌تواند باعث تغییر شکل دادن فلز دیسک سیستم ترمز بشود.

اگر به‌تازگی ترمز شدید نگرفته‌اید، اما احساس می‌کنید پدال هنگام ترمز عادی می‌لرزد، ممکن است چرخ های خودرو بالانس نباشند. در هر صورت بهتر است برای تشخیص ایراد به یک مکانیک مطمئن مراجعه کنید.
۵. پدال ترمز نامطمئن
 

اگر پدال ترمز را تا انتها فشار می‌دهید و با این حال سیستم ترمز چندان درگیر نمی‌شود، لنت‌های ترمز ساییده شده است یا احتمالا در مشکلی در سیستم هیدرولیک وجود دارد. درگیر نشدن ترمز بسیار خطرناک است و ممکن است، سبب وقوع تصادف شود، پس هرچه سریع‌تر به یک مکانیک مطمئن مراجعه کنید.

از سوی دیگر ممکن است با کوچک‌ترین فشار بر روی پدال، ترمزها درگیر شوند. این امر می‌تواند نشانگر ساییده شدن دیسک یا روغن ترمز کثیف و دارای رطوبت باشد. در این حالت تعویض روغن ترمز، بهترین راه حل است.
 


PDF چاپ چاپ