تاریخ : يکشنبه 24 شهريور 1398     |     کد : 301

مدیر کل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور خبر داد:

تاثیر ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی دیزل شهری بر کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور تشریح شد

مدیر کل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به اجرای طرح ساماندهی ناوگان حمل ونقل عمومی بار و مسافر دیزل شهری و تخصیص سوخت مبتنی بر پیمایش از اواخر سال ۱۳۹۵ از کاهش قابل توجه انتشار ذرات آلاینده در سال های ۹۶ و ۹۷ در شهرهای کشور خبر داد و گفت: مراحل آتی این طرح در دست اقدام است.

به گزارش امور ارتباطات سازمان حمل و نقل بار شهرداری تبریز، مرضیه حصاری ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، سالانه 7میلیون نفر در جهان به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و در کشور ما حدود 35 میلیون نفر از جمعیت 60 میلیونی شهرنشین در معرض اثرات زیان‌بار آلودگی هوا قرار دارند، افزود: آلاینده‌های مختلفی در هوا وجود دارند که رایج‌ترین آنها مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و آلاینده ذرات جامد  هستند که شناخته شده‌ترین این موارد ذرات معلق با قطر 10 و 2.5 میکرون می باشد که نسبت به مابقی ذرات قابل اندازه‌گیری، اثرات به مراتب شدیدتری بر سلامت انسان دارد چراکه ذرات ریز به داخل ریه‌ها و از آنجا به جریان خون می‌رسند.
وی در ادامه اظهار کرد: از جمله راهکارهای پیشنهادی کاهش آلودگی هوا، بهبود چارچوب‌های قانونی و تدوین قوانین جدید، بهبود حمل ونقل عمومی با توسعه مترو و بی‌آرتی، تشویق سایر اشکال حمل‌ونقل همچون موتورسیکلت برقی و دوچرخه، بهبود مدیریت ترافیک یا همان اجرایی شدن کامل و هرچه سریع‌تر طرح کاهش(LEZ)، بهبود کیفیت سوخت، کاهش یارانه سوخت و بهبود کارآیی وسایل نقلیه شامل انژکتوری کردن موتورسیکلت‌ها، نصب کاتالیست بر روی تاکسی و فیلتر دوده برای ناوگان دیزل میباشد.
مدیر کل دفتر حمل ونقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور  در ادامه گفت: با آنکه وسایل نقلیه سنگین، حدود 2درصد تعداد وسایل نقلیه در شهرها را به خود اختصاص می‌دهند اما حدود80 درصد انتشار ذرات جامد آلاینده های متحرک را به خود اختصاص می‌دهند.
حصاری افزود: به موجب مصوبه هیات محترم وزیران،‌ وزارت کشور ملزم به اجرای طرح ساماندهی ناوگان حمل ونقل عمومی دیزل درونشهری کشور و تخصیص سوخت مبتنی بر پیمایش با همکاری سایر دستگاه های ذیربط می باشد و به این منظور مرحله اول این طرح بهمن ماه 95 با ساماندهی ناوگان دیزل شهری آغاز و زیرساختهای لازم به منظور دسترسی برخط بیش از هزار شهرداری و استانداریها به سامانه های مربوطه ایجاد شد.
 وی در توضیح این طرح گفت: نوع نگاه طرح مذکور به حل مسأله آلودگی هوا، متفاوت از راهکارهای پیشنهادی است که در بالا به آنها اشاره شد و با توجه به اینکه عمده منشاء آلودگی هوا و انتشار ذرات در کلانشهرها و شهرهای بزرگ انتشار ذرات معلق با قطر 2.5 میکرون از طریق احتراق موتور منابع دیزل متحرک می باشد، وزارت کشور با همکاری دستگاه های ذیربط به منظور کاهش آلودگی هوا، با اعمال مدیریت در مصرف سوخت نفت گاز؛ مصرف این سوخت را در شهرها کاهش داد.
وی اضافه کرد: این طرح بر اساس مطالعات انجام شده بر روی تجربیات موفق سایر کشورهای دنیا و ارائه راهکارهای بومی مطابق با شرایط کشور تدوین و برای اولین بار در حوزه شهری کشور از بهمن 95به مرحله بهره برداری رسیده است.
حصاری در ادامه گفت:  بر اساس آمارهای شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با آغاز طرح ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی دیزل درونشهری کشور، مصرف سوخت نفت گاز ناوگان حمل و نقل شهری کشور در سال 1396 و 1397، حدود 600 میلیون لیتر کاهش یافت که طی آن میزان انتشار سالانه دی اکسیدگوگرد به میزان 879 تن کاهش یافت که این میزان کاهش انتشار، برابر نصف انتشار سالانه این آلاینده در کلانشهر تهران است.
وی اضافه کرد: همچنین میزان کاهش آلاینده‌های ذرات جامد 2449 تن، دی اکسید نیتروژن 9337 تن، مونوکسید کربن 6779 تن و ترکیبات آلی فرار 1254 تن بوده که به ترتیب برابر با 50، 56، 5 و 52 درصد میزان انتشار شهر تهران بوده است.
حصاری در ادامه با بیان اینکه طبق گزارش سال 2018بانک جهانی، هزینه آلودگی هوا در شهر تهران معادل بودجه شهرداری تهران بوده، در خصوص اهمیت اقدامات صورت گرفته گفت: اجرای طرح ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی دیزل درونشهری کشور موجب صرفه جویی به میزان  نیمی از این هزینه ها شده است.
وی ابراز امیدواری نمود که با اجرای کامل فاز دوم طرح شامل استقرار کامل سامانه صدور سند حمل بار درونشهری(باربرگ) و تخصیص سوخت صرفا بر مبنای میزان کارکرد ناوگان باری متناسب با باربرگ اخذ شده توسط رانندگان و فاز سوم شامل تجهیز ناوگان درون‌شهری به دستگاه هوشمند سیپاد و تخصیص سوخت مبتنی بر پیمایش ثبت شده در سامانه سیپاد، شاهد کاهش چشمگیری در مصرف سوخت نفت گاز کشور از طریق مدیریت صحیح تخصیص سوخت و در پی آن کاهش آلودگی هوا باشیم.
حصاری در پایان یادآور شد: طرح مذکور در صورت موفقیت در اجرا و مدیریت مصرف سوخت نفت‌گاز در کشور می‌تواند در مراحل بعدی بدون تحمیل هزینه به نهادهای دولتی، منشاء اثرات بزرگی در کاهش انتشار ذرات معلق و ارتقاء سلامت عمومی مردم داشته باشد بنابراین انتظار داریم که تمامی دست اندرکاران امر در دستگاه های دولتی، شهرداری ها و استانداری ها ضمن توجه به ابعاد مختلف این طرح، همکاری لازم را تا پایان کامل اجرای طرح با وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به عمل آورند.


فرزانه ناصری