تاریخ : چهارشنبه 9 مرداد 1398     |     کد : 294

مدیر عامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار خبر داد:

طرح یکپارچه تخصیص لاستیک به ناوگان حمل و نقل درون‌شهری از 98/05/22 با سیستمی شدن ارسال اطلاعات بین سامانه های کشوری به زودی در استان آذربایجان شرقی آغاز خواهد شد

با تکمیل و آماده شدن زیرساخت‌های طرح تخصیص سیستمی لاستیک به ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری، اين طرح با حمايت دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در تمامی استان‌های کشور از جمله استان آذربایجان شرقی به زودی اجرا خواهد شد.

به گزارش امور ارتباطات سازمان مدیریت حمل و نقل بار، فاضل نادری از آغاز طرح یکپارچه تخصیص لاستیک به ناوگان حمل و نقل بار و مسافر درون‌شهری خبر داد. و گفت: با تکمیل و آماده شدن زیرساخت‌های طرح تخصیص سیستمی لاستیک به ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری، اين طرح با حمايت دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور طبق جدول زمانبندی ابلاغی در تمامی استان‌های کشور از جمله استان آذربایجان شرقی آغاز خواهد شد.
نادری اظهار داشت: در حال حاضر واردات تایر سنگین و همچنین واردات مواد اولیه جهت تولید این محصول با استفاده از ارز دولتی در حال انجام است. بنابراین برای جلوگیری از توزیع نامناسب و ورود دلالان به این بازار و همچنین مقابله با قاچاق صادراتی این محصول، فرآیند توزیع باید کاملاً شفاف و تحت کنترل نهادهای نظارتی باشد. در سال گذشته رانندگان ناوگان سنگین با مشکلاتی از جمله عدم تأمین لاستیک روبه‌رو بودند. علی‌رغم واردات قابل توجه تایر سنگین، متأسفانه عدم شفافیت در توزیع این محصول موجب نارضایتی گسترده در میان رانندگان در سال گذشته شد.
وی در ادامه افزود: با اجرای طرح یکپارچه تخصیص لاستیک ، ضمن حذف مراجعه حضوری مالکان ناوگان برای دریافت حواله و تخصیص سهمیه لاستیک به‌صورت عادلانه به فعالین واقعی بخش حمل و نقل شهری، امکان نظارت کامل بر فرایند زنجیره تأمین و توزیع لاستیک و برخورد با متخلفان و محتکران احتمالی ایجاد می‌گردد و به‌ منظور اجرای این طرح، هماهنگی‌ مناسبی بین سه وزارتخانه کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت انجام‌گرفته و سامانه جامع تجارت متعلق به وزارت صنعت، سامانه توزیع لاستیک متعلق به سازمان راهداری و سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری و حومه متعلق به وزارت کشور به یکدیگر متصل ده اند و به این ترتیب زنجیره توزیع تایر سنگین از حلقه واردکننده- تولیدکننده تا حلقه مصرف‌کننده نهایی کاملاً شفاف است.
وي ضمن اعلام ایجاد بستري مناسب به منظور عرضه لاستیک به ناوگان سنگین حمل بار شهری برای اولین بار در کشور، در خصوص روش اولویت‌بندی واجدین شرایط دریافت لاستیک افزود: در سامانه ملی مدیریت مرکزی حمل‌ونقل شهری به نشانی utcms.ir، سهمیه هر خودرو دارای مجوز فعالیت معتبر از شهرداری‌های کشور، بر اساس میزان عملکرد ثبت‌شده محاسبه و تعیین می‌گردد. به‌گونه‌ای که برای ناوگان باری پیمایش حاصل از دستگاه سیپاد و اسناد حمل (باربرگ) اخذشده به شرح ذیل ملاک عمل می‌باشد.
  1. خودروهای مجهز به دستگاه سیپاد ( سامانه پایش پیمایش ناوگان شهری) در اولویت اوّل
  2. ناوگان دریافت کننده باربرگ حقیقی در اولویت دوّم
  3. ناوگان دریافت کننده باربرگ روزانه در اولویت سوّم
  4. ناوگان دارای پروانه فعالیت اولویت در اولویت چهارم


فرزانه ناصری